در یک واحد کارگاهی، کارگری چند سال بدون قراردادکار کتبی مشغول به کار است پس از چند سال کار، کارفرما با وی قرارداد کار موقت منعقد کرده و بعد از انقضای مدت قرارداد او را اخراج و مدعی می شود که کارگر پیش از بستن قراردادکار موقت نیز در قالب قرارداد کار شفاهی اما موقت در کارگاه کار می کرده است . تکلیف چیست؟ آیا قرارداد کار کارگر موقت است یا دایم؟
چون اساساً کارگر یاد شده در بدو استخدام و بکارگیری در کارگاه فاقد قرارداد کار کتبی مدت موقت با کارفرما بوده و به صورت کارگر دایم در شرکت به کار اشتغال داشته است لذا قرارداد کار مدت دار که بعد از چند سال بدون قطع رابطه و تسویه حساب نسبت به سوابق کار قبلی کارگر منعقد گردیده است در ماهیت دایمی بودن قرارداد کار مؤثر نبوده و این قرارداد متصل به قرارداد کار دایم وی می باشد ضمناً ادعای کارفرما مبنی بر شفاهی بودن قرارداد کار به صورت موقت برای چندین سال قابل قبول نخواهد بود .
کاربری در صفحه مشکلات مردم نوشته است: ” ﻣﻦ در ﻣﺤﻠﯽ سه سال است که ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺑﮑﺎﺭ ﻫﺴﺘﻢ ﻭ ﺻﺎﺣﺒﮑﺎﺭم من را ﺑﯿﻤﻪ ﻧﮑﺮﺩﻩ اﺿﺎﻓﻪ ﮐﺎﺭﯼ می دهد و ﻭﻗﺖ ﮐﺎﺭﯼ ﻣﻦ ﺍﺯ ﻫﺸﺖ ﺻﺒﺢ ﺗﺎ ۹ ﺷﺐ ﯾﮑﺴﺮﻩ ﺑﺪﻭﻥ ﺍﺳﺘﺮﺍﺣﺖ ﺑﺎ ﺣﻘﻮﻕ ﯾﮏ ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﻭ ﺻﺪ ﻫﺰﺍﺭ ﺗﻮﻣﺎﻥ ﺑﺪﻭﻥ ﻣﺰﺍﯾﺎ ﺍﻋﻢ ﺍﺯ ﻋﺎﺋﻠﻪ ﻣﻨﺪﯼ ﻭ ﺧﺎﻧﻮﺍﺭ ﻭ …. است. ﺑﺎ ﺍﯾﻦ ﺍﻭﺻﺎﻑ ﺍﮔر ﺍﯾﻦ ﺍﻗﺎ من را ﺍﺯ ﮐﺎﺭ ﺍﺧﺮﺍﺝ کند به نظر ﺷﻤﺎ ﺍﺩﺍﺭﻩ ﮐﺎﺭ ﭼﻪ ﺣﮑﻤﯽ ﺑﺮﺍﯼ ﻣﻦ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﺻﺎﺣﺒﮑﺎﺭ ﻣﻦ ﺻﺪﻭﺭ می ﮑﻨد؟ ﺩﺭ ﺿﻤﻦ ﺍﯾﻦ ﺍﻗﺎ ﻫﯿﭻ ﺍﻣﻀﺎﺋﯽ ﺩﺭ ﻗﺒﺎﻝ ﺣﻘﻮﻕ ﻭ ﻟﯿﺴﺖ ﺑﯿﻤﻪ نمی کند ، ﺣﺘﯽ ﻗﺮﺍﺭﺩﺍﺩ ﮐﺎﺭﯼ ﻫﻢ ﻧﺪﺍﺭﻡ با این وضع چطور رابطه کارگری و کارفرمایی ما محرز می شود؟ در ضمن من تنها مدرکی که رسید عابر بانک که برام حقوق رو واریز کرده است ! “
در این باره روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی پاسخ داد:” اجرای قانون کار و تامین اجتماعی برای تمام کارفرمایان و بنگاههای اقتصادی الزامی است. بنابراین چنانچه کارفرمایی از انجام وظایف و تعهدات قانونی خود سرباز زد به این معنا نیست که دیگر مسئولیتی ندارد.
می توان با مراجعه به مراجع قانونی درخواست احقاق حق کرد. از طرف دیگر قراردادکار می تواند شفاهی و یا کتبی باشد و هر دو نیز از نظر قانون دارای اعتبار یکسان هستند، از این رو اگر قراردادی نیز بین کارگر و کافرما منعقد نشده باشد قواعد و مقررات عام قانون کار و تامین اجتماعی بر آن قرارداد حاکم است، و می توان با ارائه مدارک از قبیل فیش حقوقی، لیست حضور غیاب و پرینت بانکی پرداخت حقوق و در نهایت درخواست گزارش تحقیقی از محل کار ووو ارتباط کاری را اثبات کرد. وظایف قانونی کارفرما در قبال کارگران خود عبارتست از:
۱- بیمه کارکنان طبق ماده ۱۴۸ قانون کار و مواد متعدد قانون تامین اجتماعی
۲- پرداخت حقوق که از حداقل حقوق مصوب شورای عالی کار در سال مربوطه کمتر نباشد.
۳- بن شامل ۱۱۰ هزار تومان
۴- حق مسکن
۵- عائله مندی در صورت داشتن فرزند
۶- اضافه کاری در صورت کار بیشتر از ۴۴ ساعت در هفته
۷- پرداخت عیدی به میزان داقل دو ماه حقوق مبنا
۸- حق سنوات پایان کار معادل یک ماه حقوق مبنا به ازای هر سال اشتغال
بنابر با توجه به نکات فوق چنانچه کارفرما از انجام تعهدات مطروحه امتناع کند، کارگر می تواند به هیاتهای حل اختلاف وزارت کار مراجعه و علیه کارفرمای خود طرح دعوا کند.